Fiddler On the Roof, If I were a rich man
If I were a rich man... czyli pogoń za marzeniami.
Nie wyobrażam sobie tego
bloga bez kultowego Skrzypka na dachu.
I nie wyobrażam sobie II trybu warunkowego bez If I were a rich man.
If I were a rich man to utwór nietypowy:
tematyka odległa współczesnym nastolatkom, daleka Rosja, stary Reb Tevye,
ubóstwo, początek XX wieku, a jednak młode nastoletnie umysły angażują się w
pracę na lekcji z tym utworem. Jest coś w tym utworze co ma wartość
ponadczasową If I were, czyli gdybym
był, gdybym tylko miał – pogoń za marzeniami pragnieniami, która jest w każdym z nas.
A więc do dzieła
Biddy Biddy Bum…
TEMAT: If I were a rich man… - the Second Conditional.
POZIOM ZAAWANSOWANIA: średniozaawansowany
niższy (pre-intermediate)
I.
GŁÓWNE
ZAGADNIENIA LEKCJI:
Lekcja dotyczy doskonalenia umiejętności gramatycznych w kontekście
ćwiczeń przygotowujących do egzaminu maturalnego. W tym przypadku jest to forma
i użycie drugiego trybu warunkowego the
Second Conditional. Uczniowie utrwalą tryb warunkowy za pomocą ćwiczeń gramatycznych:
dryle językowe (drills), tekst z
lukami, test wyboru, uzupełnianie. Ćwiczenia te będą stanowiły podstawę do
doskonalenia umiejętności językowych: dyskusji na temat sytuacji hipotetycznych
z wykorzystaniem drugiego trybu warunkowego.
II.
CELE LEKCJI:
Po zakończeniu lekcji uczeń zna:
- słownictwo i wyrażenia z tematu człowiek: poor, wealthy, in poverty, make ends meet,
feed, stable, fortune, supervise, put on airs, fawn
- strukturę drugiego
trybu warunkowego the Second Conditional.
- użycie drugiego
trybu warunkowego – sytuacje mało prawdopodobne w teraźniejszości/przyszłości
- różnicę pomiędzy pierwszym i
drugim trybem warunkowym
- strukturę opisu ilustracji
Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- poprawnie
budować zdania w drugim trybie warunkowym the
Second Conditional
- wypowiadać się na temat człowieka
(człowiek – temat maturalny)
wykorzystując słownictwo z lekcji
wykorzystując słownictwo z lekcji
- rozróżnić pierwszy i drugi tryb warunkowy
- opisać ilustrację
III.
METODY
PRACY:
metoda interaktywna
metoda indukcyjna ( wprowadzanie zagadnień gramatycznych)
IV.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE:
- fragment musicalu ‘Skrzypek na Dachu’ (Fiddler on the Roof) (http://www.youtube.com/watch?v=RBHZFYpQ6nc)
- karty pracy opracowane przez
nauczyciela
- rzutnik
- tablica
V.
PRZEBIEG
LEKCJI:
a) WPROWADZENIE
- uczniowie oglądają fragment musicalu i odpowiadają na pytanie (nauczyciel-uczniowie).
1. What is the old man
praying for?
‘Dear God, you made many, many poor people.
I realize, of course, that it’s no shame to be poor.
But it’s no great honor either!
So, what would have been so terrible if I had a small fortune?’
- uczniowie opisują ilustrację, która stanowi fragment
zatrzymanego filmu (nauczyciel-uczniowie).
b) ROZWINIĘCIE: UZUPEŁNIANIE LUK
- nauczyciel rozdaje uczniom tekst piosenki. Uczniowie
słuchają utworu i uzupełniają luki o brakujące elementy (praca indywidualna). Uczniowie słuchają utworu dwa razy.
‘If I were a rich man’
"Dear God, you made many, many poor
people.
I realize, of course, that it's no shame to be poor. But it's no great honor either! So, what would have been so terrible if I had a small fortune?" If I (1) __________ a rich man, all day long I'd biddy biddy bum. If I (2) __________ a wealthy man. I (3) __________ __________ work hard
If I (4) __________ a biddy biddy
rich man.
I (5) __________ a big tall house with rooms by the dozen, Right in the middle of the town. A fine tin roof with real wooden floors below. There (6) __________ __________ one long staircase just going up, And one even longer coming down, And one more leading nowhere, just for show. I (7) __________ my yard with chicks and turkeys and geese and ducks For the town to see and hear. Squawking just as noisily as they can. With each loud "cheep" "swaqwk" "honk" "quack" (8) _________ like a trumpet on the ear, As if to say "Here lives a wealthy man." I (9) __________ my wife, my Golde, looking like a rich man's wife With a proper double-chin. Supervising meals to her heart's delight. I see her putting on airs and strutting like a peacock. Oy, what a happy mood she's in. Screaming at the servants, day and night. The most important men in town (10) __________ __________ to fawn on me! They (11) __________ __________ me to advise them, Like a Solomon the Wise. "If you please, Reb Tevye..." "Pardon me, Reb Tevye..." Posing problems that (12) __________ __________ a rabbi's eyes! And it won't make one bit of difference if i answer right or wrong. When you're rich, they think you really know! If I (13) __________ rich, I (14) __________ the time that I lack To sit in the synagogue and pray. And maybe have a seat by the Eastern wall. And I (15) __________ the holy books with the learned men, several hours every day. That (16) __________ __________ the sweetest thing of all. Lord who mad the lion and the lamb, You decreed I should be what I am. Would it spoil some vast eternal plan? If I were a wealthy man. |
KEY: 1. were 2. were 3. wouldn't have to 4. were 5. 'd build 6. would be 7. 'd fill 8. would land 9. 'd see 10. would come 11. would ask 12. would cross 13. were 14 'd have 15. 'd discuss 16. would be
DRUGI TRYB WARUNKOWY - FORMA
- nauczyciel zapisuje na tablicy fragment utworu If I were a wealthy man, I wouldn’t have to
work hard i prosi uczniów o odnalezienie w tekście piosenki fragmentów o
podobnej strukturze (nauczyciel -
uczniowie).
- uczniowie szukają cech wspólnych zapisanych fragmentów. Uczniowie
odpowiadają na pytania nauczyciela (nauczyciel-uczniowie).
- Which
tense is used after ‘if’?
- Which
tense is used in the second half of the sentence?
- Is
the sentence talking about past, now or future?
If I WERE a wealthy man, I
WOULDN’T HAVE TO work hard.
If I WERE rich, I
WOULD HAVE the time that I lack.
If I WERE a rich
man, I WOULD BUILD a big tall house.
|
- nauczyciel podaje wzór
drugiego trybu warunkowego wraz z przykładami:
IF + PAST SIMPLE (‘ED’/II
column), WOULD/COULD/MIGHT + INFINITIVE
If I GOT UP early, I WOULD ARRIVE at
work on time.
I WOULD ARRIVE at work on time if I
GOT UP early.
If he DIDN’T LIKE his job, he WOULD
LOOK FOR another one.
He WOULD LOOK for another job If he
DIDN’T LIKE this one.
WOULD you BUY a new car if you WON a
lot of money?
If he WERE eighteen, he COULD VOTE.
He COULD VOTE if he WERE eighteen.
If the weather WEREN’T so bad, I
WOULD GO AWAY for the weekend.
I COULD GO AWAY for the weekend if the
weather WEREN’T so bad.
|
- uczniowie utrwalają formę
drugiego trybu warunkowego za pomocą dryli językowych (drills):
If
he passed the test, he would be happy.
→ WON → If he won the money, he would be happy. → SLEPT → If he slept,
he would be happy. → DID HOMEWORK → If he did homework, he would be happy → TRAVELLED
→ If he traveled, he would be happy.
|
- uczniowie utrwalają formę trybu warunkowego za pomocą ćwiczenia
pisemnego – tekst z lukami (praca
indywidualna):
SECOND CONDITIONAL
Put the verbs in brackets in
the correct form.
1. They __________ (BE) rather offended if I
__________ (not/go) to see them.
2. If you __________ (TAKE) more exercise,
you __________ (feel) better.
3. If I __________ (BE) offered the job, I
think I __________ (TAKE) it.
4. I’m sure Ann will lend you the money. I
__________ (BE) very surprised if she __________ (REFUSE).
5. If I __________ (SELL) my car, I
__________ (NOT/GET) much money for it.
6. A lot of people __________ (BE) out of
work if the factory __________ (CLOSE DOWN).
7. What __________ (HAPPEN) if I __________
(PRESS) that red button?
8. Liz gave me this ring. She __________
(BE) very upset if I __________ (LOSE) it.
9. Mark and Carol are expecting us. They
__________ (BE) disappointed if we __________ (NOT/COME).
10.
__________ (TIM/MIND) if I __________ (BORROW) his
bicycle without asking him?
|
DRUGI TRYB WARUNKOWY – UŻYCIE
- nauczyciel zapisuje na tablicy fragment piosenki If I were a rich man, all day long I’d biddy biddy bum i zadaje uczniom
pytania (nauczyciel - uczniowie):
1. Is the man poor or wealthy?
2. How possible is for him to be a
wealthy man?
a) very unlikely b) unlikely c) very
likely
- nauczyciel wyjaśnia uczniom użycie drugiego trybu warunkowego – sytuacje mało prawdopodobne w
teraźniejszości/przyszłości.
PIERWSZY I DRUGI TRYB WARUBKOWY PORÓWNANIE
- nauczyciel zapisuje na tablicy zdania w pierwszym i drugim trybie
warunkowym. Uczniowie porównują formę i użycie dwóch trybów (nauczyciel-uczniowie).
If Sarah FINISHES her homework, she WILL
WATCH the TV.
(= we are expecting the person to do it.
There is a real possibility that the situation will happen)
If I WON 1 million pounds, I WOULD BUY a new
house.
(=we don’t really expect this to happen. We
are imagining the situation.)
|
First Conditional → a real possibility in the present/future
IF + PRESENT SIMPLE, WILL/CAN/MAY + INFINITIVE
Second Conditional → unreal present/future; imagining the situation
IF + PAST SIMPLE, WOULD/COULD/MIGHT + INFINITIVE
|
a) ZAKOŃCZENIE
- uczniowie utrwalają różnicę między
pierwszym i drugim trybem warunkowym za pomocą ćwiczenia pisemnego – tekst z
lukami(praca w parach).
FIRST AND
SECOND CONDITIONAL
Complete the sentences using the correct form.
1. If
I __________ (BE) you, I __________ (NOT/ACCEPT) that job. It sounds
terrible!
2. If
I __________ (BE) more careful, I __________ (NOT/DRIVE) in the snow.
3. I
__________ (BUY) the car if I __________ (HAVE) money. Unfortunately, my job
is not well paid.
4. If
you __________ (TOUCH) that plate, you __________ (BURN) the fingers.
5. If
you __________ (NOT/WEAR) warm clothes, you __________ (GET) cold.
6. I
hate cold weather. If it __________ (NOT/BE)) cold today, I __________ (GO)
swimming.
7. Sandra
__________ (JOIN) us later if she __________ (NOT/HAVE) a lot of work to do.
8. Sam
moved from here a month ago. If he still __________ (LIVE) nearby, __________
(YOU/INVITE) him for dinner?
|
KEY: 1. were; wouldn't accept 2. were; wouldn't drive 3. would buy; had 4. touch; will burn 5. don't wear; will get 6. weren't; would go 7. would join; didn't have 8. lived; would you invite
I.
ZADANIE
DOMOWE:
- uczniowie wybierają właściwą odpowiedź do zdania w drugim trybie
warunkowym – test wyboru.
SECOND
CONDITIONAL
Read the sentences in bold type. Then, read the other sentences and
put a tick for the correct ones and a cross for the incorrect ones.
A I want to buy a computer.
B I have enough money.
|
- uczniowie kończą zdania w pierwszym lub drugim trybie warunkowym
używając własnych pomysłów.
FIRST AND SECOND CONDITIONAL.
Complete the sentences using
the correct form of the first or second conditional.
|
I.
DODATKOWE UWAGI:
Na następnej lekcji nauczyciel może zaproponować ćwiczenia komunikacyjne
z pierwszym i drugi trybem warunkowym. W ćwiczeniach nauczyciel pokaże uczniom
gdzie tematykę trybów warunkowych można wykorzystać na ustnym egzaminie
maturalnym. Uczniowie wykonują 3 zadanie z matury ustnej – wypowiedź na
podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na 2 pytania. Nauczyciel
przypomina uczniom strukturę zdania, którą mogą wykorzystać dokonując wyboru
ilustracji i odrzucając drugi pomysł.
If I were to choose, I
would choose/go for poster number X, because…
I think poster X would
be more interesting if it showed ……….
I would find poster X
more attractive if there were more………
I think poster X would
be better if the photo were clearer……..
All of the posters would
attract more attention if the artist would add some more……
Stary Reb
Tevye chce wydać swoją córkę za mąż. Ma do wyboru dwóch kandydatów na męża.
|
1. If you left school now what would you do?
2. What would you do if yopu won 1 million pounds in the lottery?
3. How would the world change if there were no mobile phones?
2. What would you do if yopu won 1 million pounds in the lottery?
3. How would the world change if there were no mobile phones?
Opracowała: Katarzyna Jacak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz