"Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze najpilniejszym uczniem."
/Maksim Gorki/

niedziela, 6 października 2013

Fiddler On the Roof, If I were a rich man


Fiddler On the Roof, If I were a rich man

If I were a rich man... czyli pogoń za marzeniami.


Nie wyobrażam sobie tego bloga bez kultowego Skrzypka na dachu. I nie wyobrażam sobie II trybu warunkowego bez If I were a rich man.

If I were a rich man to utwór nietypowy: tematyka odległa współczesnym nastolatkom, daleka Rosja, stary Reb Tevye, ubóstwo, początek XX wieku, a jednak młode nastoletnie umysły angażują się w pracę na lekcji z tym utworem. Jest coś w tym utworze co ma wartość ponadczasową If I were, czyli gdybym był, gdybym tylko miał – pogoń za marzeniami pragnieniami, która jest w każdym z nas.


A więc do dzieła Biddy Biddy Bum

TEMAT: If I were a rich man… - the Second Conditional.

POZIOM ZAAWANSOWANIA: średniozaawansowany niższy (pre-intermediate)

I.                   GŁÓWNE ZAGADNIENIA LEKCJI:
Lekcja dotyczy doskonalenia umiejętności gramatycznych w kontekście ćwiczeń przygotowujących do egzaminu maturalnego. W tym przypadku jest to forma i użycie drugiego trybu warunkowego the Second Conditional. Uczniowie utrwalą tryb warunkowy za pomocą ćwiczeń gramatycznych: dryle językowe (drills), tekst z lukami, test wyboru, uzupełnianie. Ćwiczenia te będą stanowiły podstawę do doskonalenia umiejętności językowych: dyskusji na temat sytuacji hipotetycznych z wykorzystaniem drugiego trybu warunkowego.
   
II.                CELE LEKCJI:
Po zakończeniu lekcji uczeń zna:
-   słownictwo i wyrażenia z tematu człowiek: poor, wealthy, in poverty, make ends meet, feed, stable, fortune, supervise, put on airs, fawn
-     strukturę drugiego trybu warunkowego the Second Conditional.
-  użycie drugiego trybu warunkowego – sytuacje mało prawdopodobne w teraźniejszości/przyszłości
-    różnicę pomiędzy pierwszym i drugim trybem warunkowym
-    strukturę opisu ilustracji

Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- poprawnie budować zdania w drugim trybie warunkowym the Second Conditional
-   wypowiadać się na temat człowieka (człowiek – temat maturalny)
    wykorzystując słownictwo z lekcji
-    rozróżnić pierwszy i drugi tryb warunkowy
-    opisać ilustrację

III.             METODY PRACY:
metoda interaktywna
metoda indukcyjna ( wprowadzanie zagadnień gramatycznych)

IV.              ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- fragment musicalu ‘Skrzypek na Dachu’ (Fiddler on the Roof) (http://www.youtube.com/watch?v=RBHZFYpQ6nc)
-    karty pracy opracowane przez nauczyciela
-    rzutnik
-    tablica

V.                   PRZEBIEG LEKCJI:

a)      WPROWADZENIE                                                                        
-    uczniowie oglądają fragment musicalu i odpowiadają na pytanie (nauczyciel-uczniowie).

1. What is the old man praying for?

‘Dear God, you made many, many poor people.
I realize, of course, that it’s no shame to be poor.
But it’s no great honor either!
So, what would have been so terrible if I had a small fortune?’

-    uczniowie opisują ilustrację, która stanowi fragment zatrzymanego filmu (nauczyciel-uczniowie).

b) ROZWINIĘCIE: UZUPEŁNIANIE LUK
-  nauczyciel rozdaje uczniom tekst piosenki. Uczniowie słuchają utworu i uzupełniają luki o brakujące elementy (praca indywidualna). Uczniowie słuchają utworu dwa razy.

‘If I were a rich man’

"Dear God, you made many, many poor people.
I realize, of cou
rse, that it's no shame to be poor.
But it's no great honor either!
So, what would have been so terrible if I had a small fortune?"


If I (1) __________ a rich man, all day long I'd biddy biddy bum.
If I (2) __________ a wealthy man.
I (3) __________   __________ work hard
If I (4) __________ a biddy biddy rich man.

I (5) __________ a big tall house with rooms by the dozen,
Right in the middle of the town.
A fine tin roof with real wooden floors below.
There (6) __________   __________ one long staircase just going up,
And one even longer coming down,
And one more leading nowhere, just for show.

I (7) __________ my yard with chicks and turkeys and geese and ducks
For the town to see and hear.
Squawking just as noisily as they can.
With each loud "cheep" "swaqwk" "honk" "quack"
(8) _________ like a trumpet on the ear,
As if to say "Here lives a wealthy man."

I (9) __________ my wife, my Golde, looking like a rich man's wife
With a proper double-chin.
Supervising meals to her heart's delight.
I see her putting on airs and strutting like a peacock.
Oy, what a happy mood she's in.
Screaming at the servants, day and night.

The most important men in town (10) __________   __________ to fawn on me!
They (11) __________   __________ me to advise them,
Like a Solomon the Wise.
"If you please, Reb Tevye..."
"Pardon me, Reb Tevye..."
Posing problems that (12) __________   __________ a rabbi's eyes!

And it won't make one bit of difference if i answer right or wrong.
When you're rich, they think you really know!

If I (13) __________ rich, I (14) __________ the time that I lack
To sit in the synagogue and pray.
And maybe have a seat by the Eastern wall.
And I (15) __________ the holy books with the learned men, several hours every day.
That (16) __________   __________ the sweetest thing of all.

Lord who mad the lion and the lamb,
You decreed I should be what I am.
Would it spoil some vast eternal plan?
If I were a wealthy man.

KEY: 1. were     2. were     3. wouldn't have to     4. were     5. 'd build     6. would be     7. 'd fill               8. would land     9. 'd see     10. would come     11. would ask     12. would cross    13. were          14 'd have     15. 'd discuss     16. would be

DRUGI TRYB WARUNKOWY - FORMA
-     nauczyciel zapisuje na tablicy fragment utworu If I were a wealthy man, I wouldn’t have to work hard i prosi uczniów o odnalezienie w tekście piosenki fragmentów o podobnej strukturze (nauczyciel - uczniowie).
- uczniowie szukają cech wspólnych zapisanych fragmentów. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela (nauczyciel-uczniowie).

  1. Which tense is used after ‘if’?
  2. Which tense is used in the second half of the sentence?
  3. Is the sentence talking about past, now or future?

If I WERE a wealthy man, I WOULDN’T HAVE TO work hard.          

If I WERE rich, I WOULD HAVE the time that I lack.

If I WERE a rich man, I WOULD BUILD a big tall house.
                      
- nauczyciel podaje wzór drugiego trybu warunkowego wraz z przykładami:


IF + PAST SIMPLE (‘ED’/II column), WOULD/COULD/MIGHT + INFINITIVE

       If I GOT UP early, I WOULD ARRIVE at work on time.
       I WOULD ARRIVE at work on time if I GOT UP early.

        If he DIDN’T LIKE his job, he WOULD LOOK FOR another one.
       He WOULD LOOK for another job If he DIDN’T LIKE this one.
       
       WOULD you BUY a new car if you WON a lot of money?

        If he WERE eighteen, he COULD VOTE.
       He COULD VOTE if he WERE eighteen.

             If the weather WEREN’T so bad, I WOULD GO AWAY for the weekend.
     I COULD GO AWAY for the weekend if the weather WEREN’T so bad.

     
     - uczniowie utrwalają formę drugiego trybu warunkowego za pomocą dryli językowych (drills):


If he passed the test, he would be happy.  → WON → If he won the money, he would be happy. → SLEPT → If he slept, he would be happy. → DID HOMEWORK → If he did homework, he would be happy → TRAVELLED → If he traveled, he would be happy.

- uczniowie utrwalają formę trybu warunkowego za pomocą ćwiczenia pisemnego – tekst z lukami (praca indywidualna):


SECOND CONDITIONAL

Put the verbs in brackets in the correct form.

1.      They __________ (BE) rather offended if I __________ (not/go) to see them.
2.      If you __________ (TAKE) more exercise, you __________ (feel) better.
3.      If I __________ (BE) offered the job, I think I __________ (TAKE) it.
4.      I’m sure Ann will lend you the money. I __________ (BE) very surprised if she __________ (REFUSE).
5.      If I __________ (SELL) my car, I __________ (NOT/GET) much money for it.
6.      A lot of people __________ (BE) out of work if the factory __________ (CLOSE DOWN).
7.      What __________ (HAPPEN) if I __________ (PRESS) that red button?
8.      Liz gave me this ring. She __________ (BE) very upset if I __________ (LOSE) it.
9.      Mark and Carol are expecting us. They __________ (BE) disappointed if we __________ (NOT/COME).
10.     __________ (TIM/MIND) if I __________ (BORROW) his bicycle without asking him?


DRUGI TRYB WARUNKOWY – UŻYCIE
- nauczyciel zapisuje na tablicy fragment piosenki If I were a rich man, all day long I’d biddy biddy bum i zadaje uczniom pytania (nauczyciel - uczniowie):
                             1. Is the man poor or wealthy?
                             2. How possible is for him to be a wealthy man?
                             a) very unlikely b) unlikely        c) very likely
- nauczyciel wyjaśnia uczniom użycie drugiego trybu warunkowego – sytuacje mało prawdopodobne w teraźniejszości/przyszłości.

PIERWSZY I DRUGI TRYB WARUBKOWY  PORÓWNANIE                          
- nauczyciel zapisuje na tablicy zdania w pierwszym i drugim trybie warunkowym. Uczniowie porównują formę i użycie dwóch trybów (nauczyciel-uczniowie).

  

If Sarah FINISHES her homework, she WILL WATCH the TV.
(= we are expecting the person to do it. There is a real possibility that the situation will happen)

If I WON 1 million pounds, I WOULD BUY a new house.
(=we don’t really expect this to happen. We are imagining the situation.)



First Conditional → a real possibility in the present/future
 IF + PRESENT SIMPLE, WILL/CAN/MAY + INFINITIVE

Second Conditional → unreal present/future; imagining the situation
IF + PAST SIMPLE, WOULD/COULD/MIGHT + INFINITIVE
 
a)      ZAKOŃCZENIE
- uczniowie utrwalają różnicę między pierwszym i drugim trybem warunkowym za pomocą ćwiczenia pisemnego – tekst z lukami(praca w parach).

FIRST AND SECOND CONDITIONAL
Complete the sentences using the correct form.
1.  If I __________ (BE) you, I __________ (NOT/ACCEPT) that job. It sounds terrible!
2.  If I __________ (BE) more careful, I __________ (NOT/DRIVE) in the snow.
3.  I __________ (BUY) the car if I __________ (HAVE) money. Unfortunately, my job is not well paid.
4.  If you __________ (TOUCH) that plate, you __________ (BURN) the fingers.
5.  If you __________ (NOT/WEAR) warm clothes, you __________ (GET) cold.
6.  I hate cold weather. If it __________ (NOT/BE)) cold today, I __________ (GO) swimming.
7.  Sandra __________ (JOIN) us later if she __________ (NOT/HAVE) a lot of work to do.
8.  Sam moved from here a month ago. If he still __________ (LIVE) nearby, __________ (YOU/INVITE) him for dinner?


KEY: 1. were; wouldn't accept     2. were; wouldn't drive     3. would buy; had     4. touch; will burn     5. don't wear; will get     6. weren't; would go     7. would join; didn't have     8. lived; would you invite       

I.                   ZADANIE DOMOWE:
- uczniowie wybierają właściwą odpowiedź do zdania w drugim trybie warunkowym – test wyboru.

SECOND CONDITIONAL

Read the sentences in bold type. Then, read the other sentences and put a tick for the correct ones and a cross for the incorrect ones.

  1. If I weren’t so tired, I would go out tonight.
  1. I’m not tired.
  2. I’m not going out tonight.

  1. I would buy a computer if I could afford it.
A I want to buy a computer.
B I have enough money.

  1. If he didn’t like his job, he would look for another one.
  1. He doesn’t like his job.
  2. B. He wants to look for another one.

  1. If he were eighteen, he would be able to vote.
  1. He is eighteen.
  2. B. He can’t vote.

  1. If I had a dog, I would call him Rex.
  1. I haven’t got a dog.
  2. My dog’s name Is Rex.

  1.  If the weather weren’t so bad, I’d go away for the weekend.
  1. The weather isn’t very bad.
  2. I’m going away for the weekend.


- uczniowie kończą zdania w pierwszym lub drugim trybie warunkowym używając własnych pomysłów.


FIRST AND SECOND CONDITIONAL.

Complete the sentences using the correct form of the first or second conditional.

  1. If I had more time, I ___________________________________.
  2. You will have no money if you __________________________.
  3. He wouldn’t feel so bad if he ____________________________.
  4. If I were taller, I ______________________________________.
  5. If she didn’t break my promises I _________________________.
  6. I’d go bungee jumping if I_______________________________.
  7. If I get some money for my birthday, ______________________.
  8. What will Sarah do if she _______________________________?

I.                   DODATKOWE UWAGI:
Na następnej lekcji nauczyciel może zaproponować ćwiczenia komunikacyjne z pierwszym i drugi trybem warunkowym. W ćwiczeniach nauczyciel pokaże uczniom gdzie tematykę trybów warunkowych można wykorzystać na ustnym egzaminie maturalnym. Uczniowie wykonują 3 zadanie z matury ustnej – wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na 2 pytania. Nauczyciel przypomina uczniom strukturę zdania, którą mogą wykorzystać dokonując wyboru ilustracji i odrzucając drugi pomysł.

If I were to choose, I would choose/go for poster number X, because…

I think poster X would be more interesting if it showed ……….
I would find poster X more attractive if there were more………
I think poster X would be better if the photo were clearer……..
All of the posters would attract more attention if the artist would add some more……


Stary Reb Tevye chce wydać swoją córkę za mąż. Ma do wyboru dwóch kandydatów na męża.
    • wybierz tego kandydata, który twoim zdaniem jest najlepszy i uzasadnij swój wybór.
    • powiedz, dlaczego odrzucasz drugiego kandydata.
                  


           1. If you left school now what would you do?
           2. What would you do if yopu won 1 million pounds in the lottery?
           3. How would the world change if there were no mobile phones?
  
Opracowała: Katarzyna Jacak 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz