Nie taki Perfect straszny jak go malują
Zdałam sobie sprawę z tego, że uczniowie nie lubią Perfectu. Ile razy podczas lekcji pada nazwa Present Perfect Simple to wyczuwa się niechęć i wrogość ze strony uczniów. Zastanawiałam się dlaczego? Prawdopodobnie nie lubią go za jego dziwne HAVE, z którym nie wiedzą co zrobić, jak go poprawnie przetłumaczyć i zrozumieć? Czy jest to HAVE = mieć, no ale wtedy zdanie kompletnie nie ma sensu, bo jak tu zrozumieć I HAVE eaten = ja MIAŁEM zjadłem? Dlaczego HAVE, a nie HAD, jeżeli przecież tłumaczymy „zjadłem”, a nie „jem”? Więc, czy nie prościej jest po prostu powiedzieć I ATE, ewentualnie I EATEN, co często się słyszy na lekcji języka angielskiego? Dlaczego tak często robiąc proste ćwiczenia gramatyczne zapominamy o HAVE?
Długo szukałam odpowiedniej piosenki, w której słówko HAVE powtarzałoby się bardzo często, a ponieważ powtarzanie jest matką nauki to w ten sposób utrwaliłoby się ono moim uczniom.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
TEMAT: I still haven’t found… - Present Perfect Simple.
POZIOM ZAAWANSOWANIA: średniozaawansowany niższy (pre-intermediate)
I. GŁÓWNE ZAGADNIENIA LEKCJI:
Lekcja dotyczy doskonalenia umiejętności gramatycznych w kontekście ćwiczeń przygotowujących do egzaminu maturalnego. W tym przypadku jest to forma i użycie czasu Present Perfect Simple. Uczniowie utrwalą czas za pomocą ćwiczeń gramatycznych: dryle językowe (drills), tekst z lukami. Ćwiczenia te będą stanowiły podstawę do doskonalenia umiejętności językowych: napisania krótkiej formy użytkowej – email, dyskusji na temat doświadczeń życiowych.
II. CELE LEKCJI:
Po zakończeniu lekcji uczeń zna:
- strukturę czasu Present Perfect Simple – zdania twierdzące, przeczące i pytające
- użycie czasu Present Perfect Simple – doświadczenia życiowe
- strukturę pisania krótkiej formy użytkowej – email nieformalny
Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- poprawnie budować zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasie Present Perfect Simple
- napisać wiadomość email – nieformalną
- wypowiadać się na temat doświadczeń używając czasu Present Perfect Simple
III. METODY PRACY:
metoda interaktywna
metoda indukcyjna ( wprowadzanie zagadnień gramatycznych)
IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- teledysk zespołu U2 I still haven’t found… (http://www.youtube.com/watch?v=GSv-lKwOQvE&feature=fvwrel)
- tablica interaktywna
- karty pracy opracowane przez nauczyciela
- tablica
V. PRZEBIEG LEKCJI:
a) WPROWADZENIE
- nauczyciel zapisuje na tablicy słówko U2 i prosi uczniów o podanie kilku skojarzeń z podanym słowem (nauczyciel - uczniowie). Nauczyciel dopisuje swoje skojarzenia. Powstaje tzw. „mapa myśli” (mind map):
- nauczyciel puszcza uczniom fragment piosenki wraz z teledyskiem do utworu I still haven’t found… i pyta się uczniów czy rozpoznają jaka to piosenka zespołu U2 (nauczyciel - uczniowie):
1. Do you know this song?
2. What is its title?
3. What is it about?
b) ROZWINIĘCIE: UZUPEŁNIANIE LUK
- nauczyciel rozdaje uczniom tekst piosenki I still haven’t found... . Uczniowie słuchają piosenki i uzupełniają tekst brakującym informacjami (praca indywidualna). Uczniowie słuchają piosenki dwa razy.
U2 „I still haven’t found what I’m looking for”
I _____ _____ highest mountain
I _____ _____ through the fields
I _____ _____, I _____ _____
I _____ _____ these city walls, these city walls
Only to be with you
But I still _____ _____
What I'm looking for
I _____ _____ honey lips
Felt the healing in her fingertips
It burned like fire
This burning desire
I _____ _____ with the tongue of angels
I _____ _____ the hand of a devil
It was warm in the night
I was cold as a stone
But I still _____ _____
what I'm looking for
I believe in the Kingdom Come
Then all the colours will bleed into one, bleed into one
But yes, I'm still running
You broke the bonds
You loosed the chains
You carried the cross
Of my shame
You know I believe it
But I still _____ _____
What I'm looking for
|
- uczniowie porównują swoje odpowiedzi (praca w parach). Nauczyciel puszcza uczniom teledysk do piosenki oraz tekst piosenki w języku angielskim. Uczniowie sprawdzają ćwiczenie z kluczem (praca indywidualna).
PRESENT PERFECT SIMPLE – FORMA
- nauczyciel zapisuje na tablicy dwa fragmenty z tekstu piosenki: I have climbed…; I have run…i prosi uczniów o odnalezienie w tekście piosenki fragmentów o podobnej strukturze (nauczyciel - uczniowie).
- uczniowie szukają cech wspólnych zapisanych fragmentów (nauczyciel - uczniowie):
I HAVE climbed…
I HAVE run…
I HAVE crawled…
I HAVE scaled…
I HAVE kissed…
I HAVE held…
|
SUBJECT + HAVE / HAS + PAST PARTICIPLE (‘ED’ / III column)
I HAVE climbed highest mountain.
She HAS climbed highest mountain.
I HAVEN’T climbed highest mountain.
She HASN’T climbed highest mountain.
HAVE you climbed highest mountain?
HAS she climbed highest mountain?
|
I have run… → SHE → She has run… → WE → We have run… → THEY → They have run…
We have climbed… → EATEN → We have eaten… → KISSED → We have kissed… → WRITTEN→ We have written… → DONE → We have done…
|
- uczniowie utrwalają formę czasu za pomocą ćwiczenia pisemnego – tekst z lukami:
PRESENT PERFECT SIMPLE
Put the verbs in brackets in the correct present perfect form.
1. I ______________ (EAT) my breakfast.
2. I _________________ (NOT/SEE) you for more than a week.
3. I __________________ (NOT/EAT) eggs since I was in
4. Old George __________________ (NOT/BE) here for years!
5. He ______________________ (NOT/SPEAK) to me for over three weeks.
6. She __________________ (NOT/HAVE) a holiday for four years.
7. I _________________ (NOT/PLAY) the violin since I was a little boy.
8. My brother __________________ (NOT/WRITE) to me for months.
9. I _________________ (NOT/SEE) you since we met a year ago.
10. I __________________ (HAVE) no time to tidy my room up.
|
PRESENT PERFECT SIMPLE – UŻYCIE
- nauczyciel zapisuje na tablicy fragment piosenki I have climbed highest mountain i zadaje uczniom pytania (nauczyciel - uczniowie):
1. Do we know when the situation has happened?
2. Is it important WHEN the situation has happened?
3. What is important in the situation? (experience)
- nauczyciel wyjaśnia uczniom użycie czasu Present Perfect Simple – doświadczenie życiowe (experience)
c) ZAKOŃCZENIE
- nauczyciel rozdaje uczniom handout z informacjami do uzupełnienia. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie prawdziwymi informacjami o sobie (praca indywidualna). Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania na temat swoich doświadczeń życiowych (praca w grupach):
Student 1: Have you visited Italy ?
Student 2: No, I haven’t.
Student 1: Have you visited Greece ?
Student 2: No, I haven’t.
Student 1: Have you visited France ?
Student 2: Yes, I have.
IN MY LIFE UP TILL NOW
1. I have eaten …………………………………………………….. (FOOD)
2. I have visited …………………………………………………… (PLACE)
3. I have met ……………………………………………………… (FAMOUS PERSON)
4. I have read ……………………………………………………… (BOOK)
5. I have seen ……………………………………………………… (FILM)
|
VI. ZADANIE DOMOWE:
- uczniowie uzupełniają zdania o czasowniki w czasie Present Perfect Simple.
PRESENT PERFECT SIMPLE
Complete the sentences using the correct Present Perfect form of the verbs in brackets.
1. I _______________ (see) this film already.
2. John and Julie _______________ (have) their car for about a year.
3. She _______________ (not/take) her driving test yet.
4. Sue _______________ (be) a tour guide since she left university.
5. _______________ (you/ride) into town on your new bike?
6. This new computer _______________ (make) my life a lot easier.
7. We _______________ (not/decide) what to get Mark for his birthday yet.
8. _______________ (Paul/meet) a famous person?
|
- uczniowie piszą krótką formę użytkową – email nieformalny. Nauczyciel omawia z uczniami w których „kropkach” zostanie użyty czas Present Perfect Simple.
Przebywasz u angielskiej rodziny na wymianie, która ma potrwać dwa miesiące. Napisz do swojego znajomego Anglika krótki email, w którym:
· opisz w jakim celu przybyłeś do Anglii.
· podaj jakie tradycyjne potrawy jadłeś.
· napisz jakie miejsca już zwiedziłeś
· poinformuj kiedy zamierzasz wrócić do Polski.
Podpisz się jako XYZ. W zadaniu nie jest określony limit slow. Oceniana jest umiejętność zwięzłego przekazu informacji określonych w poleceniu (4 punkty) i poprawność językową (I punkt).
|
VII. DODATKOWE UWAGI:
Tematykę czasu Present Perfect Simple można kontynuować z piosenką U2 I still haven’t found… . Na kolejnej lekcji nauczyciel może porównać czas Present Perfect Simple z czasem Past Simple wykorzystując fragment piosenki:
I have felt honey lips
FELT the healing in her fingertips
It BURNED like fire
This burning desire
Opracowała: Katarzyna Jacak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz